Tehnika – Ieradumi – Intensitāte

mechanics-consistency-intensityNeskatoties uz to, vai ar funkcionālo fitnesu nodarbojies jau gadiem, vai tikai sper pirmos soļus, reizēm ikvienam nāk par labu atgriezties atpakaļ pie pamatiem, lai izprastu, kas kavē un liek šķēršļus progresam. Ikviens atlēts nāk uz zāli, lai redzētu rezultātus. Lielākā daļa no mums vēlas redzēt rezultātus vienas dienas laikā. Ir tikai normāli, ka redzot kādu taisot muscle-ups vai cilājot smagus svarus neskaitāmus atkārtojumus, arī mēs nevēlamies atpalikt. Reizēm progress ir ļoti lēns, vai rezultāti neatspoguļo mūsu gaidas, kas var novest pie vilšanās, izvairīšanās vai pat atmešanas ar roku. Kas tad īsti mums ir jādara? Vispirms ir jāizkopj tehnika, pēc tam tehnika jāpadara par ieradumu, un tikai tad mēs varam audzēt intensitāti.

PIETEIKTIES BEZMAKSAS IEPAZĪŠANĀS NODARBĪBAI

Tehnika
Tehnika jeb forma. Tas attiecas ne tikai uz olimpiskās svarcelšanas elementiem, tas attiecas arī uz “kipping pullups”, skriešanu, vienkārši parastu pietupienu bez svara utt. Galvenais iemesls, kāpēc ir nepieciešams izkopt tehniku ir drošība. Kamēr nav apgūta tehnika, pieaugot intensitātei (ātrumam, smagumam un tml.), traumas risks ievērojami palielinās. Lepoties ar smagiem svariem, ko izpildām ar sliktu tehniku, nav iemesla – tādā veidā apdraudam paši sevi un rādām sliktu piemēru citiem. Slikta tehnika ir neefektīva, ar sliktu tehniku tiek patērēts daudz liekas enerģijas, tādā veidā ilgtermiņā cieš arī kopējais rezultāts. Ikvienam ir stiprās un vājās puses, zāles programma tiek veidota vispusīga – maksimāli aptverot vienlīdz visus treniņu veidus un kustības. Lai piestrādātu pie savām vājībām, lielisks laiks ir open gym, piemēram, sestdienas rītā, kad zālē vienmēr būs arī kāds treneris, kas neliegs savu padomu. Vienlaicīgi svarīgi atcerēties, ka tehniku var un vajag uzlabot vienmēr, gan iesācējam, gan elites atlētam – tehnika ir panākumu atslēga, jo ļauj mums īsākā laika periodā ar mazāku enerģiju paveikt vairāk.

Ieradumi
“Practice makes perfect.” Lai sabalansēti attīstītu savu ķermeni vai kļūtu par vispusīgu atlētu, ir jāveido ieradumi. Svarīgi neļauties niķiem, un apmeklēt tos treniņus, kuros ir kustības, kuras grūtāk apgūstamas vai nesanāk tik labi. Izvairīšanās no darba padara neiespējamu progresu. Treniņiem kļūstot par ieradumu, gan attiecībā uz katru konkrēto kustību, gan fizisko formu kopumā, pakāpeniski varam nonākt pie lielākas intensitātes un labākiem rezultātiem. Laba tehnika kā ieradums ir daudz nozīmīgāka par ripu smagumu, kas sakrautas uz stieņa vai rezultātiem wodify whiteboard. Muskuļu atmiņa veidojas, vienu un to pašu kustību atkārtojot neskaitāmas reizes. Pārliecināties par to, vai tehnika kļuvusi par ieradumu, varam, veicot kustību paaugstināta stresa un slodzes apstākļos – kad muskuļi ir piedzīti, sirds dauzās kā negudra, bet wodā atlicis vēl viens aplis, tieši tad tehnika ir pati nozīmīgākā, lai droši tiktu līdz treniņa beigām. Kad tehnika kļūst par ieradumu, tad uz to vairs nav ļoti jākoncentrējas, vai jāsaņem aizrādījumi no trenera – tā saglabājusies mūsu nervu un muskuļu šūnās. Pat labākajiem atlētiem neizdodas 100% perfekti izpildīt visus repus, bet svarīgi treniņa laikā neaizmirsties un atcerēties, ja pieļaujam kļūdu vienā repā, tad nākošais ir iespēja to labot. Tikai tad, kad kontrolēti, kvalitatīvi izpildām vingrinājumus gandrīz vienmēr, un praktiski nav divu sliktu repu pēc kārtas, tad esam gatavi pamazām pieaudzēt arī intensitāti.

Intensitāte
Kad tehniku esam padarījuši par savu ieradumu, laiks intensitātei. Šis ir laiks, kad varam vairāk, ātrāk, smagāk, treniņā varam koncentrēties uz rezultātu. Taču arī katru reizi, kad strādājam ar lielāku svaru, augstāku kasti, sarežģītāku kustību, mums vēl joprojām jāsaglabā laba forma. Kāpēc Ričs Frounings (Rich Froning), startējot gan komandās, gan individuāli, pēdējos sešus gadus stāvējis uz Crossfit Games pjedestāla augstākā pakāpiena? Viņš ir slavens ar savu efektivitāti – tehnisku un kvalitatīvu izpildījumu augstākajā intensitātē.

18741440_10213301436557511_1061846997_n

Ir svarīgi laiku pa laikam pārdomāt, kas ir vingrinājumi, kas sagādā mums problēmas, kur iestrēdzis mūsu progress. Ir vērts uz brīdi apklusināt ego un apsvērt iespēju paspert soli atpakaļ, piemēram, paņemt vieglākus svarus un atgriezties pie tehnikas nostiprināšanas, lai pēc laika nonāktu pie vēl lielākiem panākumiem, nekā līdz šim. Domājiet ilgtermiņā, nebaidieties prasīt treneru padomu vai palīdzību, lai kļūtu labāki un stiprāki. Nav iespējams noteikt konkrētu laiku, kurā iespējams sasniegt savus mērķus – daži nāks viegli, citi mērķi prasīs gadus, galvenais būt pacietīgam un izbaudīt procesu, pat ja ne uzreiz, tomēr viss ir iespējams un sasniedzams.

PIETEIKTIES BEZMAKSAS IEPAZĪŠANĀS NODARBĪBAI