Daži ieteikumi labākam uzturam

dkbg_diet-and-nutritionKā jau droši vien daudzi no jums zina, tad pareizs uzturs mūsu veselībai ir ļoti svarīgs. Mūsdienās pārstrādātās pārtikas klāsts ir tik plašs, ka, ieejot veikalos, no tās ir grūti izvairīties. Šādiem produktiem vienmēr ir pievienotas dažādas vielas, kuras ir nelabvēlīgas mūsu ķermenim, kā piemēram, galda cukurs, saldinātāji, krāsvielas, utt. Šie produkti  ir arī pamats dažādām hroniskām slimībām.

Daži padomi labākam uzturam: 

1. Veikalos izvairies no plauktiem, kas atrodas veikala vidū.

Noteikti esat pamanījuši, ka lielveikalos produkti pārsvarā ir izkārtoti tā, ka viss, kas uzglabājas ilgi, tiek izvietots veikala vidū jeb plauktos. Pie sienām protams ir arī stendi, kuriem jāiet garām. Šajos plauktos visbiežak arī atradīsiet “neīstu ēdienu”, kuram ir atdalītas uzturvielas un pievienotas dažādas citas, veselībai kaitīgas vielas, lai tie spētu ilgāk uzglabāties. Kā piemērus varētu nosaukt konfektes, šokolādes, dažadus saldos dzērienus, čipsus, bulciņas, maizi, saldējumu, konservus utt.  Ja veikalos skatīsieties vairāk uz stendiem, kuri ir novietoti tuvāk veikala sienām, atradīsi tādus produktus, kā gaļa, dārzeņi, augļi  un citi “īsti produkti”.

2. Ēd īstu ēdienu

Gaļa – Dzīvnieku izcelsmes olbaltumvielas. Liellops, vista, tītars, zivis, cūkgaļa utt.  Noteikti būtu ieteicams lietot bioloģiski audzētu gaļu, kad dzīvnieks ir audzēts dabīgos apstākļos. Bioloģiskajā lopkopībā dzīvnieku audzināšanā neizmanto hormonu preperātus un antibiotikas.

Dārzeņi – Dārzeņi ir ļoti svarīgi veselībai. Ēdot dārzeņus, mēs uzņemam ogļhidrātus, vitamīnus, minerālvielas, šķiedrvielas. Dārzeņi satur arī daudz antioksidantus, kas nostiprina mūsu imūnsistēmu. Dārzeņiem vajadzētu vienmēr būt iekļautiem katrā ēdienreizē.

Rieksti, Sēklas – Visa veida rieksti, sēklas – mandeles, pistācijas, zemesrieksti, valrieksti, ķirbju sēklas, saulespuķu sēklas. Šie produkti satur labos taukus, vitamīnus un minerālvielas. Taukiem ir ļoti liela nozīme mūsu veselībā, tie palīdzēs sirdsdarbībai, smadzeņu darbībai. Palīdz novērst iekaisumus. Šie produkti novērš arī daudzu slimību rašanos, jo nostiprina imūnsistēmu. Nākamreiz, kad veikalā vēlaties nopirkt kaut ko graužamu, čipšu vai cepumu vietā labāk izvēlies riekstus vai sēklas.

Augļi, Ogas – Vitamīnu, kā arī ogļhidrātu avots. Jāņem tikai vērā, ka augļos ir dabīgais cukurs. Nevajadzētu tos lietot pārmērīgi daudz. Pateicoties tam, ka augļi ir bagāti ar šķiedrvielām, apēdot tos, organismā netiek ļoti paaugstināts cukura līmenis, līdz ar to, organismam nav jāizstrādā daudz insulīna. Ja organismā regulāri ir pārlieku daudz cukura, tas var novest pie problēmām ar insulīna izstrādi vai tā efektivitāti, tādējādi var rasties diabēts.

Cietes/graudu produkti – Šie produkti uzturā būtu jālieto mazākos daudzumos kā iepriekš minētie, it īpaši gaišos produktus, kā baltmaizi, baltos rīsus, putras, kartupeļus. Uzturā tos būtu labāk aizstāt ar tādiem produktiem kā brūnie rīsi, rupjmaize, pilngraudu maize, pilngraudu putra (bez ievārījuma), kartupeļiem ar mizu, saldajiem kartupeļiem. Ciete ir cukura veids, pārāk daudz to lietojot, ķermenis uzkrāj lieko svaru jeb taukus.

Piena produkti – šos produktos iesakām uzturā lietot mērenā daudzumā. Piens, siers, biezpiens, jogurts (bez garšām) utt. Par piena produktiem viedokļi dalās. Pastāv viedoklis, ka cilvēkam uzņemt pienu ir nedabīgi, jo pirms industriālā laikmeta cilvēks pienu nelietoja. Cilvēks ir vienīgais dzīvnieks, kas pieaugušā vecumā uzņem pienu, turklāt cita dzīvnieka.

Ja izvēlies piena produktus lietot uzturā, būtu jāzina, kādos apstākļos dzīvnieks ir audzēts un kā barots. Kvalitatīvus piena produktus veikalā jāmeklē rūpīgi – Neapstrādāts piens nevar stāvēt iepakojumā mēnesi, siers nevar stāvēt pusgadu. Šiem produktiem bieži pievieno vielas, kuras paildzina to derīguma termiņu, bet diez vai uzlabo produkta kvalitāti. Savukārt pēdējo laiku pētījumi rāda, ka kalciju, kas ir pienā, cilvēka organisms uzsūc slikti, līdz ar to, iesakām izvēlēties citus kalcija avotus – kāļi, brokoļi, spināti utt., to ir daudz. Ja pēc piena produktu lietošanas jūtaties slikti vai vāji uz kādu laiku, iespējams, tas saistīts ar cukura, kas atrodas pienā – laktozes nepanesamību. Dati liecina, ka apmēram 75% no pasaules iedzīvotājiem nepanes laktozi.

Ja no piena produktiem atturēties ir grūti, labākie varianti būtu skābpiena produkti. Biezpienā ir daudz olbaltumvielu – kazeīna, kas uzsūcas lēnām, ķīmiski “neuzlabotos” sieros ir daudz labo baktēriju, arī tauku.
Lietot vai nelietot šos produktus – katra cilvēka izvēle.

3. Izvairies no ēdieniem kas ir iepakoti

Šādi domājot, ir vieglāk saprast, vai ēdiens ir dabīgs vai pārstrādāts. Ja ēdiens ir iepakots, parasti tas arī ir pārstrādāts. Ja iepakojumam aizmugurē ir garš saraksts ar dažādām vielām, kuras Jums pat grūti izrunāt, tad noteikti var teikt, ka tas nav īsts.

4. Palēnām izņemiet no uztura neīstus ēdienus

Lai sasniegtu ilgtermiņa rezultātus, savu ēdienkarti vajadzētu mainīt pakāpeniski. Šādi būs vieglāk ievērot un pierast pie jaunajiem ēšanas paradumiem. Izņemot no ēdienkartes visu nevajadzīgo uzreiz, būs grūtāk noturēties pretī kārdinājumam atgriezties pie kaitīgajiem paradumiem. Piemēram, ja tiek daudz lietoti saldumi un vairāki saldie dzērieni utt., ieteikums būtu sākt ar dažu saldumu vai dzērienu patērētā daudzuma samazināšanu dienā/nedēļā. Lēnām adaptējoties un pierodot pie tā, ar laiku kaitīgās lietas uzturā varēsiet samazināt līdz minimumam vai izņemt pavisam.