Miegs un cirkādijas cikls

Nozīmīgākais aspekts veselības un pašsajūtas uzlabošanai ir miegs jeb cirkādijas ritma ievērošana. Ja mēs nedzīvojam pēc mūsos iebūvētā cirkādijas ritma, mēs palaižam garām dažādus procesus, kuri norisinās dažādās miega fāzēs.

Daudzi no mūsu hormoniem tiek ražoti saskaņā ar diennakts laiku. Stresa jeb aktīvās darbības hormoni tiek ražoti, kad saule uzlec, un sasniedz visaugstākos līmeņus no rīta ap plkst. 9:00. Dienas laikā šo hormonu daudzums palēnām samazinās līdz plkst. 18:00. No plkst. 18:00, kad saule sāk rietēt, tiek pakāpeniski palielināts miega un atpūtas hormoni, kuri sekmē ķermeņa atjaunošanos. Ķermenim ir dabiski paredzēts sākt nomierināties no saulrieta līdz apmēram plkst. 22:00, kad būtu jāiet gulēt. No plkst. 22:00 līdz 02:00 ķermenis veic fizisko atjaunošanos. No apmēram 02:00 līdz -06:00 (līdz saullēktam) ķermenis veic psihogēno atjaunošanos.

Ignorējot šos ķermeņa atjaunošanās miega periodus, tiek upurēta veselība un pašsajūta ikdienā. Ievērojot šos periodus, ikdienā būsi daudz enerģiskāks un produktīvāks. Būs vieglāk zaudēt lieko svaru, jo būs vieglāk pieturēties pie veselīga uztura paradumiem tāpēc, ka ķermenis noguruma dēļ neprasīs dažādus stimulantus, piemēram, cukuru un kafiju. Cirkādijas ritma ievērošana ievērojami veicinās arī fizisko spēju uzlabošanos, ko iegūsti sportojot (spēku, izturību, muskuļu masu).