Kas rada stresu un kā to samazināt?

Lai labāk izprastu ķermeņa reakciju uz stresu, ir jāizprot, kā attīstījušās mūsu smadzenes. Cilvēka smadzenes patiesībā veidotas no trim smadzenēm – reptiļa, zīdītāja un jaunā zīdītāja, jeb cilvēka smadzenēm.

Reptiļa un zīdītāja smadzenes ir funkcionālas un integrētas ar mūsdienīgajām cilvēka smadzenēm. Vissvarīgākās funkcijas, kuras mums ir no reptiļu un zīdītāju smadzenēm, ir cilvēka primārās vajadzības – drošība, izdzīvošanas instinkti, ēdiena sagādāšana. Reptiļa smadzenēm vairošanās instinkti ir mazsvarīgi.

Reptiļiem ir nelielas emocionālās spējas, tie dzīvo instinktīvi. Ja pēkšņi parādās kādas briesmas, reptiļi nekavējoties reaģē pēc cīnies vai bēdz principa, tie saprot, ka to dzīvība ir atkarīga no reakcijas. Cilvēkiem, tieši otrādi, ir unikāla spēja dabiskos instinktus ignorēt. Nonākot stresa situācijā, mēs bieži vien domājam un rīkojamies neracionāli. Piemēram, mēs ignorējam mūsu reptiļa smadzenes instinktu būt drošībā, tērējot līdzekļus, kuru mums nav, lietām, kuras nav vajadzīgas – glaunām automašīnām, rotām un citiem sociālā statusa simboliem. Šādā situācijā mēs upurējam finansiālo drošību pret labāku sociālo statusu, kas noved pie lieka stresa. Šo statusu mūsdienīgās smadzenes uztver kā rangu.

Diemžēl vairums cilvēku upurē savu veselību, ignorējot otru svarīgāko reptiļa vajadzību – labu ēdienu. Ēdot nekvalitatīvu ēdienu, lai spētu atļauties skaistākas automašīnas un uzlabotu vietu rangā, cilvēki pasliktina savu veselību un rada stresu ķermenim, kas palielina arī emocionālo stresu.  

Reptiļu un zīdītāju trešais svarīgākais instinkts ir vairot savu sugu, bet tikai tad, kad ir drošībā un labi paēduši. Turpretim daudzi cilvēki, kā prioritāti veselības un drošības vietā, izvirza seksu. Pārāk liels stress un ķermenis automātiski novirzīs enerģiju prom no tieksmes mīlēties, lai taupītu enerģiju reptiļa pirmajai un otrajai prioritātei – drošībai un izdzīvošanai. Mūsdienās cilvēka smadzenes ir tik ļoti izkropļojušas cilvēka reptiļa instinktus pēc drošības un laba ēdiena, ka stresa līmeņi ir tik augsti, ka vairs nespējam izbaudīt veselīgas seksuālas attiecības. Ja šajā jomā ir problēmas, tad primārais ir sakārtot reptiļa prioritātes – drošība un labs ēdiens.

Reptiļa un zīdītāja (veco smadzeņu) instinktu ignorēšana nepalīdzēs samazināt stresu. Moderno sabiedrību virza jauno smadzeņu vēlmes izskatīties labāk un gūt vairāk materiālus labumus, bieži vien upurējot fizisko un mentālo veselību.

 

Kā samazināt stresu?

Identificē savu galveno stresoru

Fokusējies uz stresa samazināšanu jomās, kuras sagādā tev visvairāk stresa. Parasti reptiļa prioritātes ir drošība, ēdiens, vairošanās. Samazinot lielāko stresa avotu, bieži vien tiek radīts domino efekts, pilnībā likvidējot vai ievērojami samazinot stresu arī citās jomās.

Izveido plānu

Izveido reālistisku plānu, lai samazinātu lielāku stresa avotu, un uzstādi vairākus sasniedzamus mazus mērķus, lai spētu skaidri redzēt progresu. Atrodi internetā pārraides, grāmatas vai kādu, kurš tam ir gājis cauri, un spēj palīdzēt, daloties ar savu pieredzi.

 Ēd un dzer pareizi

Iekšējais stress ķermenim, ko rada slikts uzturs, tikai kalpo kā vispārējs stresa pastiprinātājs. Nav svarīgi, kas ir tavs galvenais stresa avots – ja nelietosi kvalitatīvu pārtiku savā uzturā, tu nebūsi spējīgs efektīvi neitralizēt stresa hormonus, kas beigās novedīs pie vēl lielāka stresa.

Jo kvalitatīvāku un tīrāku pārtiku ēdīsi, jo mazāk uzņemsi dažādus toksīnus, ar kuriem ķermenim ir jācīnās. Pēc iespējas biežāk iegādājies pārtikas produktus no zināmiem lauksaimniekiem, lai iegādātos tīrākus produktus un atbalstītu vietējos.

Dehidrācija ir ierasts iekšējais stresa avots. Tik vien kā 1% ūdens samazināšanās centrālajā nervu sistēmā var radīt ievērojamus psiholoģiskus traucējumus. Kafijas, saldināto un mākslīgo dzērienu patēriņa samazināšana un aizvietošana ar tīru ūdeni ir labs veids, kā samazināt iekšējo stresu.

Kusties un sporto

Regulāras fiziskas aktivitātes un sports var būt nozīmīgs faktors stresa samazināšanā. Kad sporto pareizi un atbilstoši tavām vajadzībām pareizajās devās, tiek stimulēta vielmaiņa un anaboliskie procesi (audu vairošanās un atjaunošanās).

Trenē prātu

Tu esi staigājošs magnēts un negribot piesaisti, cilvēkus, atgadījumus, idejas un iespējas harmonijā ar savām dominējošajām domām. Daudzi panākumiem bagāti cilvēki, savu veiksmi skaidro ar pozitīvu domāšanu. Mēģini harmonizēt savas domas, vārdus un darbus ar saviem mērķiem, un iespējams tas tev palīdzēs atbrīvoties no stresa. Pārliecinies, ka tu domā un runā par to, ko gribi, nevis par to, ko negribi.
Citas efektīvas metodes stresa mazināšanai ir meditēšana un elpošanas vingrinājumi.

Atsauksme:
How to Eat, Move and Be Healthy – Paul Chek