Kafija

Vai kafija ir laba vai slikta?
Cik daudz kafijas dienā ir ieteicams?

Domas par kafiju bieži vien dalās. Katram ir savas vajadzības un vēlmes. Tāpat, kā ar uzturu, arī uz kafijas jautājumiem bieži vien jāatbild ar “atkarīgs no…”.  

Ir cilvēki, kuriem kafija var būt veselīga. Citiem tā var izraisīt dažādas problēmas. Ne visi kafiju pārstrādā vienādi, daži to pārstādā ātrāk, daži lēnāk. Tiem, kuri kafiju pārstrādā lēni, nevajadzētu to dzert lielos daudzumos, jo var rasties problēmas ar miegu, paaugstināts asinsspiediens, premenstruālais sindroms un pat aborts.

Tiem, kuri kafiju pārstrādā ātri, kafija var pat uzlabot veselību. Ir pierādīts, ka kafija uzlabo sportisko un mentālo sniegumu. Pētījumi parāda, ka kafija samazina noteiktu vēžu iespējamību,  otrā tipa diabēta risku un, iespējams, pat pasargā no priekšlaicīgas nāves un asinsvadu slimībām.

Mēs mantojam četrus kofeīna gēnus. 40% cilvēku kafiju pārstrādā ātri (ar diviem ātrajiem gēniem), 45% cilvēku kafiju pārstrādā ne ātri, ne lēni (viens lēnais un viens ātrais gēns). 15% cilvēku ir divi lēnie gēni, kuri pārstrāda kofeīnu lēni. 

Kā to noteikt? Iespējams jau zini, cik labi pāstrādā kafiju pēc tā, kā jūties, to iedzerot. Vēl viens variants ir veikt DNS testu. 

Mūsdienās lielāka problēma ir tajā, ko un cik daudz mēs kafijā liekam iekšā, nekā tas, cik kafija ir laba vai slikta. Ja dzer kafiju, noteikti izvēlies melno. Citu veidu kafija vairāk ir kā deserts, nevis kafija, saturot daudz cukura un kaloriju. Esi piesardzīgs ar to, cik daudz saldinātājus un cukuru lieto ikdienā. Jāpiemin, ka govs piens kafijā neļauj ķermenim uzsūkt polifenolus (antioksidanti). Cik daudz kafijas būtu ieteicamais limits? Divas līdz trīs krūzes vai 200-300mg kofeīna dienā ir pieņemams daudzums, lai gūtu tās labumus un neradītu riskus. Šie noteikumi neattiecas uz enerģijas dzērieniem un kofeīna tabletēm. Šos produktus ieteicams nelietot. Kafiju nevajadzētu dzert arī pēc plkst. 12:00. Kafijas dzeršana vēlu pēcpusdienā var ietekmēt tava miega kvalitāti un iemigšanu.