Apzināta ēšana

Lai sasniegtu labāko fizisko formu, ir svarīgi, ko liec savā ķermenī. Kas notiek, ja degvielas bākā ir noplūde, vai dzinējam nepiekļūst degviela, vai arī pārplūdini dzinēju? Ja tu vēlies uzlabot savu fizisko sniegumu par visiem 100%, tad beidz tik ļoti uztraukties par makrovielu daudzumu. Tā vietā sāc pievērst vairāk uzmanības saviem ieradumiem un rīcībai saskarsmē ar ēdienu.  

Ja vēlies uzlabot sniegumu, ir jāuzlabo gremošana, un arī gremošanas procesā viss sākas ar smadzenēm. Ja tavas smadzenes nezina, kāds ēdiens tiks ēsts, tad smadzenes nepados signālus vēderam, lai tas sāk ražot vairāk kuņģa skābi un izdalītu gremošanas enzīmus jeb sagatavotos gremošanai. Intensīvos treniņos Tavā ķermenī dominē simpātiskā nervu sistēma (fight or flight), bet, lai pēc treniņa ķermenis pārietu uz parasimpātisko sistēmu (rest and digest), tev ir jāiemācās relaksēties.

Viens no labākajiem veidiem, kā iesākt gremošanas procesu, ir vienu minūti pirms ēšanas pasmaržot ēdienu. Apsēžoties pie galda, velti šo minūti, ieelpojot 10 dziļas elpas, lai atslābinātos. Šādi darot, automātiski tiek izdarītas divas lietas: ķermenis nonāk vairāk parasimpātiskās nervu sistēmas kontrolē un sagatavojas uzņemt ēdienu. Vai kādreiz esi kaut ko pasmaržojis un automātiski kļuvis izsalcis? Kā ir ar picas reklāmas skatīšanos, kad esi izsalcis? Tavā mutē sarodas šķidrums, parādās kāre pēc ēdiena, un gremošanas šķidrumi sāk izdalīties. Tāpēc izdari sev pakalpojumu, sagatavojies ēšanai, ieelpojot 10 dziļas elpas (vēderā) un pasmaržojot ēdienu, un tavs ķermenis sāks uzņemt vairāk degvielu bākā.

Kad tavas smadzenes zina, ka tūlīt nāks ēdiens un sāk izdalīties gremošanas enzīmi, tev ēdiens ir arī jānogādā līdz šiem enzīmiem. Šie enzīmi efektīvi strādās, ja ēdiens tiek kārtīgi sakošļāts. Augstākajā sporta līmenī pētījumi liecina, ka kārtīga ēdiena sagremošana uzlabo atjaunošanos un miega kvalitāti. Vienu kumosu ieteicams sakošļāt apmēram 30 reizes. Ja piemēram tiek ēsts tāda tipa ēdiens kā avokado, tad vienkārši sakošļā to putrā. 

Ēdot ātri, tu novājini savu nervu sistēmu, kas ietekmēs tavu sniegumu sportojot. Daudzos gadījumos, tas ietekmē miegu un atjaunošanos. Vēl viens paņēmiens, kas var veicināt labāku ēdiena pārstrādāšanu, ir, katru reizi ieliekot mutē ēdienu, nolikt ēšanas piederumus uz šķīvja. Šis palīdz ne tikai uzlabot gremošanu, bet arī saņemt signālus smadzenēs, ka esi paēdis, kas ļoti palīdz, ja vēlies zaudēt lieko svaru.

Vēl viens veids, kā uzlabot gremošanu un ēst lēnāk, ir ēst kopā ar draugiem vai ģimeni. Apsēdieties, atrodiet par ko runāt un pasmieties, kamēr izbaudāt ēdienu. 

Apzinies ne tikai to, cik daudz tu ēd, bet arī to, kā tu to ēd.

You are NOT what you eat.  You are what you eat, break down, absorb, and don’t excrete. 

PIETEIKTIES BEZMAKSAS IEPAZĪŠANĀS NODARBĪBAI