Funkcionālie treniņi – kā tie maina tavu ķermeni? (1. daļa)

FUNCTIONAL-TRAINING-1030x686Funkcionālie treniņi – kā tie maina tavu ķermeni?
Jau no tava paša pirmā treniņa, tavs ķermenis mainās. Tas pielāgojas jaunajiem izaicinājumiem, ko funkcionālie treniņi tev sagādā. Tava sirdsdarbība uzlabojas, muskuļi kļūst stiprāki, bet ķermenis slaidāks – tas veido tevi labāku. Lai izprastu, kā tavs ķermenis darbojas, nedaudz jāiepazīst sportošanas zinātniskā puse.
Uzsākam rakstu sēriju, par to, kas notiek ar ķermeni, regulāri trenējoties. 

  1. daļa – kā aug spēks muskuļos?

Ķermenis nepārtraukti ir pakļauts stresam, taču, par laimi, tas izcili prot pielāgoties. Šajā gadījumā vairāk runāsim par fiziskajiem stresoriem – fizisko slodzi. Ķermenī galvenais atbildīgais, kas tiek ar to galā, ir vispārīgās adaptācijas sindroms – ķermeņa, šajā gadījumā muskuļu, spēja pielāgoties, kas sastāv no trim fāzēm:

Trauksmes fāze – ķermenis sastopas ar slodzi, kas atrodas ārpus komforta zonas un ar kuru tas pilnībā nav spējīgs tikt galā, piemēram, 100 atspiedieni. Tiek dots impulss muskuļu šūnām mēģināt tikt ar šo uzdevumu galā. Kad slodze muskuļu šūnai jeb šķiedrai ir lielāka, nekā tās spēku kapacitāte, šūna tiek saplēsta, kā rezultātā arī rodas sāpošie muskuļi nākamajā dienā.

Pretestības fāze – posms, kad ķermenis atjauno traumētās šūnas. Tā kā ķermenis nemitīgi tiecas pēc stabilitātes un miera stāvokļa, tas konstatē, ka šādai slodzei nebija gatavs, un, tā kā nevēlas šūnām atkārtoti radīt tik lielu stresu un tās traumēt, tas, izmantojot olbaltumvielas kā celtniecības materiālu, šūnu atjauno stiprāku, nekā tā bija. Šis process ilgst līdz pat četrām dienām, atkarīgi no traumēto šūnu daudzuma.

Nespēka fāze – Lai muskuļi kļūtu stiprāki, mums nepieciešamas abas iepriekšminētās fāzes. Ja mēs dzīvojam tikai komforta zonā progress būs ļoti lēns. Ja nedosim ķermenim pietiekami daudz laika atjaunoties, mēs varam nokļūt nespēka posmā. Ja muskuļu šķiedras nav līdz galam atjaunojušās, bet jau atkal pakļautas lielai slodzei, tās nekļūst stiprākas, ilgtermiņā var notikt pat pretējais, rezultāti pasliktināties, varam iedzīvoties traumās.

Ir trīs pamata nosacījumi, kas jāievēro, lai muskuļi kļūtu stiprāki:

1) Pietiekami ilga un kvalitatīva atpūta starp treniņiem (neaizmirstam par miegu).

2) Veselīgs uzturs – pietiekami daudz olbaltumvielu, ogļhidrātu un dažādu minerālvielu un vitamīnu, pietiekami daudz ūdens, tas viss ir nepieciešams optimālā šūnu atjaunošanas procesā.

3) Dažādība – tas, ar ko funkcionālie treniņi atšķiras no citiem treniņu veidiem – katru dienu treniņi atšķiras, veidojot aizvien jaunu, vēl nebijušu slodzi muskuļiem, liekot tiem adaptēties un kļūt stiprākiem, tieši tādēļ arī progress ir straujāks.

 

Nākamajā reizē par sirdsdarbību un cīņu ar lieko svaru.